Facq & Gazelles : al 15 jaar ! | Facq
Facq

Facq & Gazelles : al 15 jaar !

Gepubliceerd op 3 februari 2017
15 GAZELLEN-NOMINATIES OP RIJ VOOR FAMILIEBEDRIJF
 
Jean Facq richtte het familiebedrijf op in 1880. Sindsdien commercialiseert en verdeelt Facq een volledig gamma van sanitaire producten, verwarmings toestellen en technische oplossingen. Een gesprek met afgevaardigd bestuurder Damien Vanden Dael.
 
Al sinds de lancering van dit initiatief is uw bedrijf een Trends Gazelle. Hoe denkt u dat dat komt ?
D.V.D.: “Eerst en vooral zijn we heel blij dat we opnieuw in dit prestigieuze klassement zijn opgenomen. Voor mij is dat het beste be wijs van het dynamisme van onze onderneming en de tevredenheid van onze klanten. We zijn er allemaal trots op: het stimuleert ons om verder te groeien en nog kwalitatiever te worden. Het Belgische economische landschap is soms erg somber. De Trends Gazellen zijn een uitstekende er kenning van alle ondernemers in ons land.”
 
Facq bestaat bijna 140 jaar. Wat zijn de pijlers van de groei ?
DVD: “Vandaag heeft Facq een zakencijfer van meer dan 250 miljoen euro, een resultaat dat sinds 1982 onafgebroken in stijgende lijn is. We tellen bijna 700 medewerkers en hebben 3 regionale depots, 14 showrooms en 37 Sanicenters over het hele land. Dit jaar openen we nog een nieuw verkooppunt in Hasselt en Libramont. We hechten veel belang aan kwaliteit en hebben al sinds 1997 een ISO 9001-certificaat. Qua bedrijfs cultuur zijn we nog steeds het familiebedrijf van bij de start.”
 
Wat is uw meerwaarde als distributeur ?
D.V.D.: “Wij willen aan de noden van onze eind klanten beantwoorden door de beste oplossingen in sanitair en verwarming aan te bieden. De professionele installateurs zijn voor ons de basis. We proberen hun noden goed te kennen en bieden hen een snelle service aan. Bovendien leveren we hen een optimale technische ondersteuning voor al hun projecten: ze kunnen niet alleen terecht bij de adviseurs in onze Sani centers en showrooms maar kunnen ook rekenen op de expertise van teams die we speciaal voor grote werven hebben opgericht. Als modern bedrijf investeren we voort durend in nieuwe technologieën. Een effi ciënte logistiek is ook één van onze be lang rijk ste troeven. Sinds 2001 is onze e-commer ce daar een heel goed voorbeeld van.”
 
Hoe belangrijk is de badkamer in onze woningen geworden ?
D.V.D.: “De laatste jaren is de badkamer erg veranderd. Ze is echt een basisonderdeel van ons leven gaan uitmaken, net zoals de keuken. Het is voor veel mensen één van hun lieve lingsplaatsen in huis. Gemiddeld gaat een badkamer 15 à 20 jaar mee. Je blijft er je leven lang in investeren. De teams in onze show rooms stellen oplossingen voor op maat van iedereen. En ook al is de klant steeds beter geïnformeerd, hij blijft nood hebben aan advies en expertise. Het is zelfs doorslag gevend bij de aankoop.”
 
Uw showrooms maken duidelijk dat u echt gaat voor duurzaamheid.
D.V.D.: “Wij hebben inderdaad een “Groen Huis” in onze showrooms. Daar komen ecologie en economie samen: installateurs en gebruikers kunnen hier samen de oplossingen vinden voor duurzame woningen. Er worden zeer efficiënte pro ducten voor gesteld.”
 
Hoe ziet u de toekomst van de badkamer ?
D.V.D.: “Er zullen kleinere, maar meer praktische badkamers komen met func tio nele opbergmogelijkheden. Boven dien kun nen badkamers dankzij de nieuwe techno logieën tot in de kleinste details worden ge per fectioneerd.”
 
Hoe ziet u de verdere evolutie van het bedrijf ?
D.V.D.: “Als familiebedrijf vinden wij het creëren van meerwaarde voor onze klanten erg belangrijk. En we zijn ervan overtuigd dat onze sector een veelbelovend perspectief heeft voor iedereen. Daarom zijn een stabiele immobiliënmarkt en evenwichtige woonomstandigheden belangrijk. Onze sector blijft vaak nog wat op de achtergrond. Wij hebben nog heel wat projecten en adequate oplossingen waardoor hij meer van zich zal laten horen!”
 
Bekijk ons digitale magazine
e-ssential
Teken uw toekomstige badkamer
Bathroom Planner